Berbekam..

semalam aku dan my hubby g ke sri andalas klang untuk wat terapi bekam..rasa cuak gak sebab 1st time kan..macam2 aku pikir..sakit ke,banyak darah kuar ke n macam2 lah..hihikk..tapi sebenarnya tak sakit pun..ok jek..bekam ni bagus sebenarnya..sebelum tu aku terangkan cket apa itu bekam ok..

Apa Itu Bekam?

Bekam atau al hijamah adalah satu cara pengubatan yang disukai dan digalakkan oleh Rasulullah SAW untuk ummat Islam. Tujuan bekam adalah untuk mengeluarkan darah yang mengandungi toksid(racun) yang merbahaya dari badan melalui permukaan kulit. Inilah satu cara 'detoksifikasi' yang sesuai dan selamat bagi ummat Islam.


Kebaikan Berbekam
  • Membantu menghilangkan pening dan migrain.
  • Membantu membuang angin dalam badan,melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan.
  • Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam,Membantu memulihkan ketegangan urat leher,belikat, pinggang dan urat sendi di kaki,
  • Membantu mencegah kebas kaki dan membantu  meredakan serangan angin ahmar.
  • Mengeluarkan darah toksik dan melancarkan  peredaran darah yang tersumbat
  • Membantu meringankan tubuh. Darah kotor  yang terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat dan malas.
  • Membantu menajamkan penglihatan. Peredaran darah ke mata yang tersumbat menyebabkan penglihatan kabur
  • Membuang darah bertoksik.
  • Membuang segala gangguan makhluk halus.

    gambar kat bawah ni time my hubby wat bekam semalam..time aku wat takleh lah nak post kat sini okk... ;))


yang ni plak kesan lepas wat bekam..mau bape hari baru ilang kesan nih..


p/s : dua-dua gambar kat atas ni adalah my hubby ok.. ;))

ok gaklah wat bekam nih..ringan rasa badan..darah aku terlampau banyak asid dan badan aku banyak angin..berbuih-buih darah aku keluar..so aku aku nak teruskan lagi bekam ni untuk 3-4 kali rawatan..perawat bekam ni ada cakap aku ada masalah dengan peranakan.tu yang buat aku masih belum pregnant sampai sekarang..InsyaAllah mudah-mudahan lepas aku wat bekam nih adalah rezeki aku untuk menimang cahaya mata..aku hanya berusaha..yang menentukan segalanya adalah Allah s.w.t..

okey jumpe dilain hari..tata!! ;))


aikk...tgk jek??like n follow lah skali ;)

Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...